Jak żyć w zgodzie ze swoim kręgosłupem?

Ciężar codziennych aktywności

Niejednokrotnie w ciągu dnia zdarza się nam coś podnosić, przestawiać, ciągnąć lub opuszczać różnego rodzaju ciężary. Czasem urazy mogą powodować nawet stosunkowo lekkie prace, na przykład, gdy schylamy się po klucze, które nam upadły albo wyginamy się przy przeglądaniu regałów z książkami, co dopiero, gdy w grę wchodzi podnoszenie dzieci, czy wnuków, które chcemy przytulić. Każda, nawet najbardziej niepozorna czynność, oznacza pewien wysiłek dla naszego kręgosłupa, który jest osią ciała. Wiele z nich wykonujemy bez większego zastanowienia i często po prostu w sposób prowadzący do większego zużycia tkanek, a w efekcie – bólu w plecach. Ciało niestety też ma swoje ograniczenia i niewłaściwe wykonywanie podstawowych czynności może w przyszłości prowadzić do zwyrodnień, urazów i kontuzji. Może się przy tym okazać, że często powtarzane ruchy są znacznie bardziej szkodliwe, niż jednorazowy duży wysiłek, zakończony spektakularną tragedią. Jak zapobiegać tym małym codziennym działaniom i wreszcie zacząć żyć zdrowo?

 

Odpowiednie ćwiczenia

Przede wszystkim musimy zmienić swoje nastawienie do wykonywanych przez nas czynności. Podobnie jak w przypadku jazdy samochodem, musimy użyć odrobiny wyobraźni i zastanowić się czasem nad tym, jak się ruszamy. Żeby jednak móc w ogóle sensownie o tym myśleć potrzebujemy odrobiny praktycznej wiedzy na temat własnego ciała. Mogą nam w tym pomóc różnego rodzaju ćwiczenia, w trakcie których  będziemy się obserwować. Dzisiaj znacznie łatwiej o miejsce dla zdrowego ruchu: istnieje wiele placówek, w których po prostu możemy uprawiać profesjonalnie i amatorsko sport i odbywać zajęcia ruchowe. Niemal w każdym dużym mieście istnieje rozbudowana oferta siłowni i basenów, a także organizacje oferujące kursy jogi czy pilatesu. Warto przy tym pomyśleć o takiej formie podjęcia aktywności fizycznej, w której będziemy mieli stały kontakt ze specjalistycznym trenerem. Dzięki temu możemy być pewni, że polepszymy jakość swojego zdrowia, a jednocześnie unikniemy urazów i kontuzji związanych z ćwiczeniami. Wykonując ćwiczenia na własną odpowiedzialność narażamy się na przetrenowanie lub urazy związane z niewłaściwym ruchem, takie jak wywichnięcia, naciągnięcia, a nawet poważniejsze uszkodzenia.

 

Konsultacja ze specjalistą

Pośrednią metodą utrzymania się w dobrym stanie zdrowia jest regularna konsultacja fizjotepeutyczna podejmowanej aktywności sportowo-rekreacyjnej ze specjalistą. Dzięki systematycznym wizytom u fizjoterapeutów unikniemy wielu błędów, które z czasem mogą prowadzić do kontuzji i zwyrodnień. To ważne, żeby pomyśleć o takich spotkaniach w dwóch momentach: zanim jeszcze zdecydujemy się na jakiś rodzaj działań fizycznych i wtedy gdy wystąpią objawy bólowe. Fizjoterapeuta pozwoli nam również znacznie lepiej poznać sposób działania naszego ciała i wspomoże nas w wyborze odpowiednich technik ćwiczeń, które nie nadwyrężą nas. Możemy również liczyć na jego wiedzę i wsparcie gdy chodzi o codzienny ruch w połączeniu z dietą. Jeżeli zaczyna nam coś dolegać, pojawia się ból w plecach, rwą nas kończyny i czujemy się ciągle zmęczeni, to w pierwszej kolejności powinniśmy udać się do fizjoterapeuty. Często może okazać się, że ćwiczenia będą musiały poczekać dopiero na moment gdy nasze ciało będzie lepiej do nich przygotowane. Z pomocą specjalisty dotrzemy do różnych ukrytych kontuzji oraz stanów zapalnych, które mogłyby źle się skończyć, nawet przy naszych dobrych chęciach w kierunku prowadzenia zdrowego trybu życia. Powinniśmy pamiętać, że robimy to wszystko dla siebie, a nie na pokaz, ani nie po to by uprzykrzyć sobie życie. Zdrowe życie to w gruncie rzeczy proces, wymagający czasu i cierpliwości oraz dużej dozy dobrej woli i umiejętności obserwacji własnego ciała.

wizyta u specjalistyfizjoterapiarehabilitacjamasażopinieznajdź fizjoterapeutęnajlepszy fizjoterapeuta