Badanie opinii pacjentów przy użyciu ankiety

Badania opinii pacjentów przeprowadzane są w celu poznania ich zdania na tematy związane ze świadczeniem usług medycznych (funkcjonowaniem aptek, dostępem do konkretnych lekarzy, jakości obsługi szpitala i tym podobnych rzeczy). Można je przeprowadzać na różne sposoby – jednym z nich jest utworzenie ankiety, którą pacjenci mogliby wypełnić. Jak to zrobić? O co pytać? Jak zanalizować dane?

Po co przeprowadzać ankiety?

Badania ankietowe pacjentów to jeden z najlepszych sposobów na poznanie ich opinii oraz potrzeb. W ankietach mogą oceniać obecny stan rzeczy – na przykład funkcjonowanie jakiejś placówki, albo jakość usług, które są świadczone. Mogą też wyrażać swoje życzenia – na przykład co jeszcze dana placówka powinna u siebie wprowadzić, jakie ulepszenia się proponuje, czego nie ma w aptece, a być powinno i tak dalej.

Znając wszystkie te informacje, można podnieść jakość świadczonych usług – i zyskać jeszcze większą ilość zadowolonych klientów. Odpowiadanie na potrzeby pacjentów przekłada się na polepszenie renomy firmy, większe zainteresowanie nią, polecanie przez zadowolone osoby, większe zyski, a także lepsze leczenie.

Jak przygotować narzędzie do badania?

W ankietach powinny się znaleźć pytania, które pozwalają dowiedzieć się, jak bardzo pacjenci są zadowoleni z dotychczasowych usług i czego jeszcze potrzebują. Powinno się użyć możliwie jak najbardziej szczegółowych pytań. Warto także umieścić skalę, w której będzie można oceniać usługi, na przykład liczbami od 1 do 5, gdzie 5 będzie oznaczało najlepszą ocenę.

W ankiecie można pytać między innymi o:

czas oczekiwania na obsługę (rejestrację, wizytę u lekarza, w kolejce przy kasie do apteki itd.)

– fachowość wykonywanych działań

kulturę osobistą personelu i jego stosunek do pacjentów (czy byli mili, uprzejmi, chętni do pomocy itd.)

– zadowolenie z konkretnej przychodni, lekarza, apteki

Przeprowadzanie badania opinii pacjentów powinno się też wiązać z możliwością powiedzenia przez nich wprost, co należy ich zdaniem zmienić. Dlatego warto w ankiecie umieścić specjalne pole, w którym ankietowani pacjenci mogą wypisywać swoje sugestie, propozycje zmian oraz dodatkowe uwagi.

Badania opinii – analiza danych

Po przeprowadzeniu badań satysfakcji pacjentów konieczne jest jeszcze dokładne zanalizowanie danych – tylko wówczas można tak naprawdę poznać stopień zadowolenia ludzi i najczęściej pojawiające się sugestie dotyczące zmian. Ankiety są najbardziej wiarygodne, jeśli badanych jest dużo osób – w przeciwnym wypadku nie odzwierciedlałyby dobrze opinii wszystkich pacjentów.

Na szczęście istnieją profesjonalne firmy, które zajmują się tak przeprowadzaniem badań, jak i ich późniejszą analizą. Pomagają im w tym specjalne programy, które tworzą zestawienia danych i z łatwością analizują nawet dużą ilość ankiet. Warto po prostu zgłosić się do jednej z nich.

Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Jakie są najważniejsze cechy dobrej ankiety?

Dobra ankieta powinna być jasna, zrozumiała, zawierać pytania, które są bezpośrednio związane z tematem badania, a także umożliwiać respondentom wyrażenie swojej opinii w sposób otwarty i szczery.

Jakie są najważniejsze kroki w procesie przeprowadzania badań ankietowych?

Najważniejsze kroki w procesie przeprowadzania badań ankietowych obejmują przygotowanie narzędzia do badania -ankiety, przeprowadzenie badania, a następnie dokładna analiza zebranych danych.

Jakie pytania powinny znaleźć się w ankiecie?

W ankiecie powinny znaleźć się pytania dotyczące zadowolenia pacjentów z dotychczasowych usług, czasu oczekiwania na obsługę, fachowości wykonywanych działań, kultury osobistej personelu i jego stosunku do pacjentów, a także zadowolenia z konkretnej przychodni, lekarza, apteki.

analiza danychbadania opiniibadania opinii pacjentów