Propozycje rozwiązań dla rynku medycznego

Przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży medycznej i farmaceutycznej zwykle bardzo dobrze potrafią dostosowywać się do zmieniających się warunków. Taka jest specyfika tej branży, wysoce konkurencyjnej. Stąd też ciągły nacisk jaki kładziony jest na umocnienie swojej pozycji na rynku, a następnie wprowadzenie nowych produktów, czy modyfikowanie już istniejących, tak by zagospodarować kolejne nisze. Przeprowadzenie tych procesów znacząco ułatwić mogą badania rynku medycznego.

Krótka charakterystyka badań

Realizacja badań rynku medycznego jest zadaniem dla profesjonalnej firmy badawczej, dysponującej wieloletnim doświadczeniem na polskim rynku oraz szerokim zespołem badaczy z różnych dziedzin. Dzięki temu mamy pewność obiektywności procesu badawczego a także wiarygodności i rzetelności otrzymanych wyników. Sam proces badawczy rozpoczyna się od określenia obszarów, jakie należy zbadać. W związku z tym, że może ich być dużo, zalecane jest prowadzenie badań regularnie, tak aby w każdym cyklu zawrzeć najpilniejsze potrzeby badawcze, a jednocześnie uniknąć ich natłoku. Wśród tych obszarów mogą być: segmenty leków Rx i OTC, preferencje pacjentów/konsumentów, preferencje lekarzy, preferencje farmaceutów, ceny, znajomość i wizerunek marki, skuteczność reklam, zwyczaje zakupowe itd. Po tym, jak określimy obszar, należy skupić się na wyborze metody i techniki badań, określeniu wielkości próby badawczej i wyznaczeniu czasu trwania badania. W przypadku metod mamy do wyboru dwie: ilościową i jakościową. Każda z nich zawiera szereg technik. W badaniach ilościowych są to: ankiety telefoniczne (CATI), ankiety bezpośrednie ze wspomaganiem komputerowym (CAPI), ankiety online (CAWI), ankiety tradycyjne, papierowe (PAPI). W badaniach jakościowych do wyboru pozostają: indywidualne wywiady pogłębione (IDI), wywiady grupowe (FGI), studia przypadku, tajemniczy klient. Ponadto zawsze można posiłkować się analizą desk research, czy SWOT.

eCRF

Nie należy zapominać o kartach obserwacji klinicznej, związanych z badaniami obserwacyjnymi i epidemiologicznymi. Współcześnie w obsłudze tych badań preferuje się eCRF, a więc elektroniczne karty obserwacji. eCRF pozwala również na sprawniejsze gromadzenie danych, tworzenie zestawień i raportów. Taki system zawsze powinna wspierać firma dysponująca sprawnym działem IT i statystycznym.

Wyniki badań

Badania rynku farmaceutycznego i medycznego stanowią nieocenioną pomoc dla kadry zarządzającej firm medycznych i farmaceutycznych. Dzięki nim możliwe jest lepsze dopasowanie oferty do oczekiwań odbiorców, usprawnienie posługiwania się eCRF, poprawienie jakości usług i produktów, czy zapewnienie sukcesu kampanii reklamowej. Wszystko dzięki danym i informacjom uzyskanym w czasie realizacji badań.

Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Jakie są najlepsze praktyki w zarządzaniu wynikami badań rynku medycznego?

Najlepsze praktyki obejmują regularne aktualizowanie danych, zapewnienie prywatności klientów, segmentację bazy na podstawie różnych kryteriów i wykorzystanie danych do tworzenia spersonalizowanych kampanii.

Jakie są metody przeprowadzania badań rynku medycznego?

Istnieje wiele metod przeprowadzania badań rynku medycznego, w tym ankiety, wywiady, grupy dyskusyjne, obserwacje i analiza danych.

Jakie są możliwości wykorzystania wyników badań rynku medycznego?

Wyniki badań rynku medycznego mogą być wykorzystane do lepszego dopasowania oferty do oczekiwań odbiorców, poprawienia jakości usług i produktów, czy zapewnienia sukcesu kampanii reklamowej.

badania rynku medycznegobadania rynku farmaceutycznegoeCRF