Badania ankietowe opinii pacjentów

Od niedawna podmioty lecznicze zobowiązane są – jeśli w przyszłości chcą efektywniej starać się o dofinansowanie – do przeprowadzania regularnych badań opinii pacjentów (Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 28 października 2015 r., o wytycznych standardów akredytacyjnych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych oraz funkcjonowania podmiotów leczniczych wykonujących inwazyjne procedury zabiegowe i operacyjne). Dzięki ich wynikom możliwe ma być bezpośrednie poprawianie jakości funkcjonowania instytucji leczniczych i udzielania rzez nie świadczeń zdrowotnych. Mimo, że badania satysfakcji pacjentów są długotrwałe i kosztowne, warto je przeprowadzać, by w przyszłości zwiększyć swoje szanse na inwestycje, dofinansowanie, czy po prostu, lepszą renomę.

Od czego zaczyna się badania ankietowe pacjentów

Badania ankietowe pacjentów szpitali przeprowadzają niezależne od podmiotów leczniczych firmy badawcze legitymujące się wieloletnim doświadczeniem w procesie ankietyzacji, najlepiej by była to ankietyzacja pacjentów. Ponadto badanie opinii musi być przeprowadzane po wypisaniu pacjenta z placówki, by mógł on dokonywać obiektywnych ocen będąc pewnym anonimowości procesu badawczego, z drugiej strony, od wypisania pacjenta z instytucji nie mogło upłynąć zbyt dużo czasu, by odpowiedzi respondenta były wiarygodne. Pacjent musi wiedzieć dokładnie kto i po co przeprowadza badanie i jak ważne są jego wyniki, powinien też wyrazić zgodę na udostępnienie danych kontaktowych. Bada się natomiast dostęp do personelu medycznego, jego gotowość pomocy w tym udzielania informacji, jakość opieki, skuteczność leczenia, satysfakcję pacjenta z warunków takich jak estetyka otoczenia, jakość jedzenia itp.

Ankiety pacjentów

Tylko pacjenci mogą obiektywnie ocenić jakość funkcjonowania placówki i opieki w niej. Dlatego ich opinie są niezwykle istotne i warto je poznawać. Akredytacja jest dodatkowym elementem zachęcającym do przeprowadzania takich badań. Dzięki niej zwiększy się liczba pacjentów korzystających z usług szpitala, a dzięki temu wzrośnie dofinansowanie placówki. By tak się stało pacjenci nie mogą obawiać się przekazywania szczerych, czasami trudnych odpowiedzi. Powinni odpowiadać na pytania w domu, by mieć komfortowe warunki ankietyzacji. Powinni mieć pełną świadomość celu badania i swojego wpływu na rzeczywistość. Samą ankietyzację można przeprowadzić przy pomocy różnych technik badań ilościowych. Najbardziej polecana jest CAPI, a więc ankiety bezpośrednie wspomagane komputerowo. Następnie PAPI, a więc ankiety tradycyjne, papierowe, CAWI – badania online, czy CATI – badania telefoniczne. Każda z nich ma wady i zalety, więc wybór może wydawać się trudny. Profesjonalna agencja badawcza z pewnością go jednak ułatwi ze względu na doświadczenie swojego zespołu w prowadzeniu ankietyzacji.

Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Czy badania ankietowe opinii pacjentów są kosztowne?

Koszt przeprowadzenia badań ankietowych opinii pacjentów może się różnić w zależności od metody, skali i celu badania. Jednak inwestycja ta często przynosi wartość w postaci lepszego zrozumienia potrzeb i oczekiwań pacjentów.

Jakie narzędzia są niezbędne do przeprowadzania badań ankietowych opinii pacjentów?

Do przeprowadzania badań ankietowych opinii pacjentów potrzebne są narzędzia do zbierania i analizowania danych, takie jak ankiety, wywiady, czy narzędzia do analizy danych.

Jakie są główne korzyści z przeprowadzania badań ankietowych opinii pacjentów?

Badania ankietowe opinii pacjentów pozwalają na bezpośrednie poprawianie jakości funkcjonowania instytucji leczniczych i udzielania przez nie świadczeń zdrowotnych. Mogą również zwiększyć szanse na inwestycje, dofinansowanie, czy poprawę renomy placówki.

badania opinii pacjentówbadanie ankietowe pacjentówbadanie ankietowe pacjentów szpitala